Wiadomości

Pasy bezpieczeństwa – fakty i mity

Data publikacji 11.01.2013

W ubiegłym roku siemianowiccy policjanci podczas kontroli drogowych ujawnili ponad pół tysiąca osób, które nie przestrzegały obowiązku jazdy w pasach bezpieczeństwa. Z przeprowadzonych na świecie badań wynika, że 50% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mogłaby żyć, gdyby w chwili zdarzenia miały zapięte pasy. Wśród uczestników ruchu drogowego krąży wiele stereotypów dotyczących ich stosowania. Dzisiaj przedstawiamy Państwu niektóre z nich.

W ubiegłym roku siemianowiccy policjanci podczas kontroli drogowych ujawnili ponad pół tysiąca osób, które nie przestrzegały obowiązku jazdy w pasach bezpieczeństwa. Z przeprowadzonych na świecie badań wynika, że 50% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mogłaby żyć, gdyby w chwili zdarzenia miały zapięte pasy. Wśród uczestników ruchu drogowego krąży wiele stereotypów dotyczących ich stosowania. Dzisiaj przedstawiamy Państwu niektóre z nich. 

 


Jak podaje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, śmiertelność w wypadkach drogowych w Polsce na tle innych krajów europejskich jest wyjątkowo wysoka. Na każde 100 osób uczestniczących w wypadku, śmierć ponosi 11. Mimo tego, kierowcy nadal nie są świadomi znaczenia zapinania pasów bezpieczeństwa. Wśród uczestników ruchu drogowego krąży wiele stereotypów dotyczących stosowania pasów. Oto niektóre z nich:

 

MIT: Sceptycy twierdzą, że zapięte pasy mogą uniemożliwić wydostanie się z płonącego pojazdu;

FAKT: Statystyki wypadków wskazują jednak, że jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta;  

 

MIT:Wśród kierujących i pasażerów krąży teoria, że podczas wypadku lepiej wypaść z auta niż być w nim uwięzionym;

FAKT: Badania wskazują, że w przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę ryzyko odniesienia ciężkich ran w wypadku jest 25 razy większe. Natomiast ryzyko śmierci jest 6 razy większe;  

 

MIT: Wielu kierowców wychodzi z założenia, że po mieście i na krótkich trasach jeździ się wolno. W związku z tym, w razie wypadku nic im się nie stanie. Zapinanie pasów, w tej sytuacji, jest czynnością zbędną;  

FAKT: Nic bardziej mylnego - przy zderzeniu z prędkością 50 km/h ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą 1 tony. Przy uderzeniu w stałe elementy samochodu skutki mogą być śmiertelne, również dla pasażera z przodu;

 

MIT:Właściciele aut wyposażonych w poduszki powietrzne żyją natomiast w przeświadczeniu, że to zabezpieczenie jest wystarczające;  

FAKT: Poduszka powietrzna redukuje ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa;  

 

MIT: Uczestnicy ruchu drogowego, korzystający z tylnych foteli samochodu, rzadko zapinają pasy bezpieczeństwa (stosuje je średnio około 47% pasażerów). Uważają, że na tylnym siedzeniu jest bezpieczniej;

FAKT: Pasażerowie na tylnym siedzeniu są tak samo narażeni na poważne obrażenia jak z osoby siedzące z przodu samochodu. Ponadto, stanowią oni śmiertelne zagrożenie dla podróżujących z przodu pojazdu;  

 

MIT: Niektórzy rodzice myślą, że trzymanie dziecka na kolanach zabezpieczy je przed konsekwencjami wypadku w takim samym lub większym stopniu jak usadowienie w foteliku;  

FAKT: Rodzic nie jest w stanie utrzymać w rękach dziecka, które w momencie nieoczekiwanego uderzenia przybiera masę słonia. Co więcej, w czasie wypadku, rodzic może przygnieść dziecko własnym ciałem zmniejszając jego szansę na przeżycie;

 

 

MIT: Wielu przyszłych rodziców myśli, że pasy bezpieczeństwa stanowią zagrożenie dla płodu;

FAKT: Podczas wypadku pasy bezpieczeństwa są jedynym urządzeniem, które może uratować życie kobiety w ciąży i jej nienarodzonego dziecka;

 



 Źródło: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Powrót na górę strony