Uwaga na oszustów podszywających się pod policjantów i pracowników banku!
Bądźmy ostrożni - oszuści są coraz bardziej przekonywający.
Apelujemy do wszystkich: zachowajmy czujność! Policjanci oraz pracownicy banków nigdy nie proszą o pieniądze - ani przelewem, ani pocztą, ani za pomocą BLIK-a. Zawsze kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Jeśli coś w rozmowie budzi Twój niepokój - nie działaj pochopnie! Skontaktuj się od razu z numerem alarmowym 112. To może uchronić Ciebie lub Twoich bliskich przed utratą oszczędności życia.
informujemy, że incydenty z zakresu naruszenia cyberbezpieczeństwa, takie jak otrzymanie wiadomości e-mail oraz sms o fałszywej treści, w tym służące do wyłudzania danych oraz płatności należy zgłaszać do CSIRT NASK - CERT Polska (incydent.cert.pl), wszystkie podejrzane wiadomości SMS z linkami można zgłosić bezpośrednio używając funkcji "Przekaż", bezpośrednio na numer: 8080.
W przypadku podejrzenia nieautoryzowanego wycieku danych kart płatniczych oraz dokumentów zachęcamy do skorzystania z instrukcji ich zastrzeżenia podanych na stronach: zastrzegam.pl, dokumentyzastrzerzone.pl, a także zastrzeżenia numeru PESEL
(info.mobywatel.gov.pl/uslugi/zastrzez-pesel lub w dowolnym urzędzie gminy).
W przypadku naruszenia ochrony danych osobowych, czyli nieuprawnionego dostępu, ujawnienia lub utraty danych, właściwym organem do zgłaszania takich incydentów jest Prezes UODO (uodo.gov.pl).
W przypadku sporów konsumenckich dotyczących zawartych umów kupna/sprzedaży, odstąpienia od umowy zakupu i reklamacji o pomoc można zwrócić się do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta we właściwym Urzędzie Miasta (uokik.gov.pl/rzecznicy-konsumentow).
W przypadku roszczeń przeciwko bankowi związanymi z nieautoryzowanymi transakcjami i odrzuceniem reklamacji o pomoc można zwrócić się do Rzecznika Finansowego (rf.gov.pl/dla-klientow/postepowania-interwencyjne).
Pamiętaj: jeśli jakaś oferta wydaje się wyjątkowo korzystna, może nie być prawdziwa. Dlatego nie odpowiadaj i nie reaguj na inwestycje pozornie pozbawione ryzyka, przynoszące szybki i wysoki zysk.
Zachowaj czujność, jeśli w reklamie widzisz wizerunki znanych osób, logo dużych instytucji. Użyte zdjęcia nie muszą świadczyć o tym, że te osoby czy firmy rzeczywiście promują tę ofertę.
Zanim zainwestujesz, sprawdź, czy oferta pochodzi ze sprawdzonego źródła. Przekonaj się, czy oferta widnieje na oficjalnej stronie podmiotu albo zadzwoń do tej firmy i zweryfikuj informacje.
Nie udostępniaj dalej takich ofert, jeśli nie chcesz narazić znajomych na potencjalne straty.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W SIECI:
- „Nie ufaj, zastanów się!” - nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualne istnienie zaległości samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską, w przypadku telefonu od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do ciebie dzwonił;
- „Chroń swoje dane i swój sprzęt” – nigdy nie wykonuj i nie przesyłaj dalej zdjęć swojego wizerunku, swojego ciała i swoich dokumentów, nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani wskazanych w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych;
- „Chroń swoje hasła i kody dostępu” - nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie powinien cię o to pytać;
- „Bądź dyskretny” – pamiętaj, że wszelkie informacje jakie zamieszczasz o sobie w sieci są atrakcyjnym celem dla potencjalnych oszustów.